پیام ۴ ژوئیه ۲۰۲۲

Persian (فارسی)

ترجمه‌ای از

نامۀ دارالانشاء بیت ‌العدل اعظم خطاب به محافل روحانی ملّی

(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

 

۴  ژوئیه ۲۰۲۲

ارسال از طریق الکترونیکی

محافل روحانی ملّی ملاحظه فرمایند

دوستان عزیز روحانی،

بیت العدل اعظم مایل‌اند پیشرفت‌هایی را که در هفته‌های اخیر در ارتباط با بنای مقام حضرت عبدالبهاء حاصل شده به اطّلاع شما بر سانند.

محلّ بنای مقام مبارک پس از آتش‌سوزی در اوایل ماه آوریل بسته شد تا تحقیقات کامل در مورد علّت آتش‌سوزی و پیامدهای اوّلیّۀ آن به عمل آید.  اکنون با تکمیل تحقیقات، تأیید شده است که آتش‌سوزی بر اثر یک حادثه‌ بوده است.  بدین ترتیب مطالبۀ تمامی خسارات وارده از بیمه به خوبی پیش می‌رود.

در عین حال که کارهای ساختمانی در نقاطی که از آتش صدمه ندیده‌اند ادامه یافته است، محلّ ساختمان فقط اخیراً برای پاک‌سازی قسمت‌های آسیب‌دیده مجدّداً باز گردیده.  هرچند که قسمت‌های بنا شده اساساً محکم و پابرجا می‌باشند ولی برای حصول اطمینان کامل از اینکه پروژه با بالاترین استاندارهای ساختمانی و مقاصد طرح مطابقت دارد، آزمایشات گسترده‌ای جهت تشخیص قسمت‌هایی از بنا که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد آغاز شده است.  تعیین نحوۀ این کارِ ترمیمی در مورد بعضی از قسمت‌های کف ساختمان، دیوارها و ستون‌ها مستلزم مشورت دقیق با مهندسین ساختار پروژه و بازنگری توسّط کارشناسانی جدا از پروژه می‌باشد.

اگرچه تاریخ معیّنی برای اتمام این پروژه تعیین نشده امّا مشخّص است که این حادثه تأخیر قابل ملاحظه‌ای را در اتمام بنای آرام‌گاه نهایی حضرت عبدالبهاء سبب خواهد شد.  با این حال نیاز به تبرّعاتی بیش از آنچه که قبلاً اعلان شده نخواهد بود.

با تقدیـم تحیّات
دارالانشاء بیت العدل اعظم

رونوشت:
دارالتّبلیغ بین‌المللی
هیئت‌های مشاورین قارّه‌ای
مشاورین ارجمند

 

 

پیام رضوان ۲۰۲۲

Persian (فارسی)

ترجمه‌ای از

پیام بیت ‌العدل اعظم خطاب به بهائیان جهان

رضوان ۲۰۲۲ میلادی (۱۷۹ بدیع)

(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

 

ستایندگان اسم اعظم در سراسر عالم ملاحظه فرمایند

دوستان عزیز و محبوب،

سالی مشحون از تدارک و تأمّل و همچنین کوشش مجدّانه به پایان رسیده است، سالی که وجه امتیازش تلاش احبّا در سراسر جهان برای گرامی‌داشت صدمین سال صعود حضرت عبدالبهاء از جمله اعزام نمایندگانی‌ جهت شرکت در مراسمی ویژه برای بزرگداشت آن حضرت در ارض اقدس بود.  بر اثر این تلاش‌ها حیات حضرت عبدالبهاء الهام‌بخش نه تنها بهائیان بلکه نفوس بی‌شمار دیگری گردید.  دل‌سوزی هیکل اطهر برای هر یک از اعضای خانوادۀ بشری، سعی ایشان در امر تبلیغ، ترویج مجهودات برای تعلیم و تربیت و رفاه اجتماعی، اعانت شایان هیکل مبارک به گفتمان‌ها هم در شرق و هم در غرب، تشویق صمیمانۀ آن حضرت در اجرای مشروعات بنای مشارق اذکار، شکل دادن و هدایت نمونه‌های اوّلیّۀ نظم اداری بهائی، پرورش جنبه‌های مختلف حیات جامعه — همۀ این جوانبِ مکمّل در حیات مبارک‌شان نمایان‌گر تعهّد مستمر و کامل آن وجود نازنین به خدمت به آستان الهی و عالم انسانی بود.  فراتر از یک مرجع رفیع الشّأن اخلاقی و منشأ عظیم القدر بینش‌های روحانی، حضرت عبدالبهاء واسطۀ منزّهی بودند برای بسط قوای روحانی منبعث از ظهور حضرت بهاءاللّه در عالم بشری.  برای درک نیروی اجتماع‌سازی آیین بهائی کافی است که به توفیقات حضرت عبدالبهاء در دوران قیادت آن حضرت و اثرات تقلیب‌کنندۀ هدایاتی بنگریم که مستمرّاً از کلک اطهرشان جاری بود.  سرچشمۀ بسیاری از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز جامعۀ بهائی کنونی که در پیام رضوان گذشته بررسی شد را می‌توان در اقدامات، تصمیمات، و هدایات حضرت عبدالبهاء یافت.

پس چقدر بجا و شایسته است که تجلیل جمعی جامعۀ بهائی از مثل اعلایش مقدّمه‌ای برای شروع مشروع عمده‌ای باشد که تمرکزش ظهور و بروز بیش از پیش نیروی اجتماع‌سازی آیین بهائی است.  حوزه‌های عمل نقشۀ نه‌ساله و سلسله نقشه‌های کنونی متوجّه تحقّق این هدف کلّی می‌باشند.  این هدف همچنین مقصد بیش از ١٠,٠٠٠ کنفرانسی است که در سراسر کرۀ ارض به مناسبت آغاز این مشروع عظیم روحانی در حال برگزاری است.  این کنفرانس‌ها که انتظار می‌رود پذیرای تعداد بی‌سابقه‌ای از شرکت‌کنندگان باشند، نه تنها پیروان حضرت بهاءالله بلکه بسیاری دیگر از خیرخواهان عالم انسانی را که همچون بهائیان مشتاقِ ترویج وحدت و ساختن دنیایی بهترند گرد هم می‌آورد.  روح منبعث از همایش‌هایی که تا کنون برگزار شده عزمی راسخ و حسّی قوی و هدفمند را منعکس می‌کند، همایش‌هایی که شرکت‌کنندگانش در اثر مشورت‌های پویایی که در آن سهیم بوده‌اند و نیز با بینشِ جمعی‌ای که از این رویدادهای فرح‌انگیز حاصل شده به جوش و خروش آمده‌اند.  این جمع مشتاقانه منتظر آنچه ماه‌ها و سال‌های آینده به ارمغان خواهد آورد می‌باشد.

بعد از پیام ٣٠ دسامبر ٢٠٢١ این هیئت خطاب به کنفرانس مشاورین، محافل روحانی ملّی و شوراهای منطقه‌ای بهائی مجدّانه مشغول ارزیابی امکانات سرعت بخشیدن به فرایند رشد در محدوده‌های جغرافیایی تحت اشراف‌شان در طول نقشۀ نه‌ساله بوده‌اند.  چنین به نظر می‌رسد که برای برآورد و سنجش پیشرفت‌ها در طول زمان مفیدتر خواهد بود که بسط نقشه در دو مرحله، یکی چهارساله و دیگری پنج‌ساله منظور گردد، لذا از محافل ملّی خواسته شد که پیشرفت‌های مورد انتظار در جوامع خود را تا رضوان ۲۰۲۶ و سپس تا رضوان ۲۰۳۱ در نظر گیرند.  این ارزیابی، بررسی مجدّد مرزهای محدوده‌های جغرافیایی را نیز در بر داشت و نتیجۀ تعدیلات حاصله آن‌ است که تعداد کلّ محدوده‌های جغرافیایی در جهان به میزان یک ‌چهارم افزایش یافته و اکنون به بیش از ۰۰۰, ۲۲ بالغ گشته است.  بر اساس پیش‌بینی‌های دریافت شده تخمین زده می‌شود که تا پایان نقشۀ جدید، حدود ۰۰۰, ۱۴ محدودۀ جغرافیایی دارای یک برنامۀ رشد با میزانی از پیشرفت باشند.  طرح‌ریزی بر این مبنا است که از این رقم در طیّ همین مدّت تعداد محدوده‌های جغرافیایی که برنامۀ رشد در آن بتواند فشرده محسوب شود به ١١,٠٠٠ بالغ گردد و انتظار می‌رود که از میان این محدوده‌های جغرافیایی تعدادی که تا سال ٢٠٣١ نماد سوّم را گذرانده‌ باشند به بیش از ۰۰۰, ۵ افزایش یابد.  حصول چنین پیشرفت‌هایی بدون تردید مستلزم تلاشی عظیم در تمام طول مدّت نقشه خواهد بود.  با این حال، این چشم‌اندازها را شایستۀ جهدی وافر می‌دانیم زیرا اگرچه رسیدن به آنها امری ثقیل است ولی بر مبنای برآوردی واقع‌بینانه تنظیم گشته‌اند.

این واقعیّت گویای بسیاری نکات است.  اگر مؤسّسات و نهادهای اداری به نحو قابل ملاحظه‌ای تکامل نیافته بودند در نظر گرفتن چنین اهدافی نمی‌توانست واقع‌بینانه باشد چرا که با قابلیّت‌های چشمگیری که کسب کرده‌اند می‌توانند امور جامعه‌ای را اداره نمایند که فعّالیّت‌هایش به سرعت افزایش یافته و تعداد فزاینده‌ای از نفوسِ هم‌افق را در بر گرفته است.  کوشش برای دستیابی به چنین رشدی ممکن نبود اگر رغبت و شوق به یادگیری یعنی عمل، تأمّل، کسب بینش، و فراگیری بینش‌های حاصل در سایر نقاط، در تمام سطوح پرورش نیافته و به سطح مردمی جامعه گسترش داده نشده بود.  تلاش برای وصول به چنین برآورد‌هایی نیز به سختی امکان‌پذیر می‌بود اگر رویکردی سیستماتیک در امر تبلیغ و در توسعۀ منابع انسانی به نحو فزاینده‌ای در عالم بهائی به منصّۀ ظهور نرسیده بود.  همۀ این تحوّلات، آگاهی جامعۀ بهائی را در بارۀ هویّت و مقصد و هدفش افزون نموده است.  عزم راسخ به برون‌گرایی در فرایند جامعه‌سازی که از قبل در بسیاری از نقاط جنبه‌ای تثبیت ‌شده در فرهنگ جامعه گشته بود اینک در تعداد فزاینده‌ای از جوامع به صورت یک حسّ مسئولیّت واقعی برای پیشرفت روحانی و مادّی گروه‌های به مراتب بزرگ‌تری در اجتماع، فراتر از عضویّت جامعۀ بهائی، شکوفا گردیده است.  مساعی دوستان در جامعه‌سازی، در اشتغال به اقدام اجتماعی، و در مشارکت در گفتمان‌های رایج در اجتماع، تماماً در یک مشروع جهانی با هم منسجم شده‌، در یک چارچوب عملِ مشترک با هم مرتبط‌ گردیده، و متمرکز بر این هدف است که نوع بشر را یاری دهد تا امورش را بر پایۀ اصول روحانی برقرار نماید.  اهمّیّت پیشرفت‌های توصیف شده را که صد سال پس از آغاز نظم اداری بهائی به این مرحله رسیده نمی‌توان نادیده گرفت.  این مشتاقان، در افزایش فوق‌العادۀ قابلیّت که در طول دو دهۀ گذشته حاصل شد و این امکان را به وجود آورد تا عالم بهائی مجهودات خود را با دید ظهور و بروز بخشیدن به نیروی اجتماع‌سازی امر مبارک بنگرد، شواهد قاطع ورود امر الهی را به ششمین عهد عصر تکوین مشاهده می‌نماییم.  در پیام رضوان سال گذشته اعلان نمودیم که پدیدۀ گستردۀ شرکت تعداد کثیری در فعّالیّت‌های بهائی، تنویر قلوب‌شان به نور ایمان،‌ و اکتساب مهارت‌ها و توانایی‌ها برای خدمت به جوامع‌شان، نشانۀ آغاز سوّمین عهد نقشۀ ملکوتی حضرت عبدالبهاء بود.  بنا بر این، نقشۀ یک‌ساله که در آن زمان آغاز و حال به پایان رسیده است، نمایان‌گر مجموعه‌ای از پیشرفت‌های تاریخی توسّط جمع مؤمنین باوفایش گشت.  اینک در آستانۀ مأموریّتی جدید و عظیم، جمعِ متّحد پیروان جمال مبارک آماده است تا امکانات وسیع موجود را غنیمت شمرده در تحقّقش بکوشد.

از جمله ویژگی‌های برجستۀ عهدی که حال خاتمه می‌یابد بنای آخرین مشرق‌الاذکار قارّه‌ای و شروع پروژه‌هایی برای تأسیس این معابد در سطوح ملّی و محلّی بود.  پیروان جمال قدم در سراسر عالم معانی زیادی در بارۀ مفهوم مشرق‌الاذکار و تلفیق عبادت و خدمت که این بنیان رفیع مظهر آن است، آموخته‌اند.  در طول ششمین عهد عصر تکوین تجربۀ بیشتری در بارۀ مسیری از توسعۀ جامعه‌ که حیات روحانی در آن شکوفا گردیده و الهام‌بخش خدمت است، و نهایتاً به ایجاد مشرق‌الاذکار منتهی می‌گردد کسب خواهد شد.  مشورت با تعدادی از محافل روحانی ملّی آغاز شده و با ادامۀ این مشورت‌ها نقاطی را که در آنجا مشرق‌الاذکار در سال‌های آینده بنا خواهد شد گاه به گاه اعلان خواهیم نمود.

سرور و شعف این جمع از مشاهدۀ پیشرفت‌های جامعۀ اسم اعظم که مستمرّاً در حال ازدیاد است مقرون با اندوه عمیق‌مان از مشاهدۀ تداوم اوضاع و منازعات در دنیا است که موجد عذاب و مصیبت گردیده، به خصوص که شاهد بازگشت نیروهای مخرّبی هستیم که باعث اختلال نظم امور بین‌المللی و ایجاد رعب و وحشت بین مردمان گشته است.  به خوبی واقف و مطمئن هستیم که همانطور که جوامع بهائی در شرایط مختلف به کرّات نشان داده‌اند، پیروان حضرت بهاءالله هر چقدر هم موقعیّت خودشان سخت و دشوار باشد به ارائۀ کمک و امداد به اطرافیان‌شان متعهّدند.  امّا افسوس که تا زمانی که نوع بشر جمعاً برای برقراری امور خود بر اساس عدالت و راست‌گویی اقدام ننماید مقدّر چنان است که با بحران‌های پی در پی رو به رو گردد.  از درگاه الهی سائلیم که اگر جنگ اخیر در اروپا قرار است درسی به آیندگان دهد، یادآور آن مسیری باشد که جهان باید برای رسیدن به صلحی پایدار در پیش گیرد.  اصولی را که حضرت بهاءالله در دوران حیات مبارک خطاب به سلاطین و رؤسای جمهور نازل فرمودند و مسئولیّت‌های خطیری را که آن حضرت، امرای گذشته و امروز را به اجرای آن موظّف نمودند، شاید امروز حتّی حائز اهمّیّت و ضرورتی به مراتب بیشتر از زمانی باشد که نخستین بار از قلم اعلی عزّ نزول یافت.  پیشرفت محتوم نقشۀ کبیر الهی امتحانات و تلاطمات را در بر دارد ولی نهایتاً نوع بشر را به سوی عدالت و صلح و اتّحاد سوق خواهد داد.  در این بستر است که اجرای نقشۀ صغیر الهی که احبّا عموماً به آن مشغولند تحقّق می‌یابد.  شرایط مختل و نابسامان اجتماع کنونی فوریّت نیاز به ظهور و بروز نیروی اجتماع‌سازی امر الهی را بیش از پیش روشن و آشکار می‌سازد.  در حال حاضر ابتلای عالم به تشنّج و آشوب‌ ادامه دارد، بنا بر این شما به درستی می‌دانید که چرا ادعیۀ این جمع به درگاه جمال کبریا برای نجات همۀ جهانیان از سرگردانی و مصائب تلخ و ناگوار با دعای صمیمانه و خالصانۀ ما برای موفّقیّت خدمات بسیار ضروری شما عزیزان به امر حضرت بهاءالله، امیر صلح، توأم است.

در هر محدودۀ جغرافیایی که فعّالیّت‌های نقشه سرعت می‌گیرد، توسعۀ جوامعی را با خصایل والایی که در پیام ٣٠ دسامبر ٢٠٢١ توصیف نمودیم مشاهده می‌نماییم.  در حالی که اجتماعات بشری دچار تنش‌های گوناگونی است پیروان جمال مبارک باید بیش از پیش به استقامت و خردگرایی‌، به روش و سلوک و تمسّک‌ به اصول بهائی، و به شفقت، انقطاع، و صبر و شکیبایی که از خود در راه حصول به اتّحاد و یگانگی نشان می‌دهند مشخّص و ممتاز باشند.  خصایص برازنده و نگرش‌هایی که احبّای الهی در حین بروز مشکلات شدید از خود نشان داده‌اند بارها موجب شده است که مردم برای کسب توضیح و نظر و کمک، به بهائیان روی آورند به خصوص زمانی كه حیات اجتماع با مخاطرات و ناآرامی‌های پیش‌بینی‌نشده مختل گشته است.  با در میان گذاشتن این ملاحظات با شما عزیزان، آگاهیم که جامعۀ بهائی نیز اثرات نیروهای مخرّب را که در عالم فعّال است تجربه می‌کند.  علاوه بر این واقفیم که هر چقدر مجهودات دوستان در ترویج کلام الهی افزایش یابد نیروهای بازدارنده که دیر یا زود از جهات مختلف با آن مواجه خواهند شد نیز قوّت بیشتری خواهد یافت.  پس دوستان باید فکر و روح خود را در مقابل امتحاناتی که مطمئنّاً پیش خواهد آمد تقویت نمایند تا مبادا این امتحانات موجب اختلال در یک‌پارچگی مجهودات‌شان گردد.  البتّه پیروان حضرت بهاءالله به خوبی آگاهند که سفینۀ امر الهی هر طوفانی را که پیش آید مقاومت نماید و در مراحل متوالی سفرش ناملایمات و تلاطمات بسیاری را پشت سر گذاشته و اکنون عازم حرکت به سوی افقی‌ جدید است.  بادبانش را اریاح تأییدات الهیّه همچنان افراشته می‌دارد و آن را به سوی مقصدش به پیش می‌برد.  ستارۀ قطبی این سفینۀ مقدّس، عهد و میثاق حضرت بهاءالله است که آن را در مسیر محقّق و مطمئنّ خود راهنماست.  امید آنکه همۀ راکبینش مشمول عنایات جنود آسمانی گردند.

[امضا:  بیت العدل اعظم]

 

پیام ۱۴ آوریل ۲۰۲۲

Persian (فارسی)

ترجمه‌ای از

نامۀ دارالانشاء بیت ‌العدل اعظم خطاب به محافل روحانی ملّی

(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

۱۴  آوریل  ۲۰۲۲

ارسال از طریق الکترونیکی

محافل روحانی ملّی ملاحظه فرمایند

دوستان عزیز روحانی،

پیرو پیام مورّخ ۸ آوریل ۲۰۲۲ بیت العدل اعظم در مورد آتش‌سوزی در محلّ بنای ساختمان مقام حضرت عبدالبهاء، مقرّر فرمودند که آخرین اطّلاعات موجود را با شما در میان بگذاریم.

اندوه احبّای عزیز در سراسر عالم بعد از دریافت خبر آتش‌سوزی شاهدی است گویا بر محبّت عمیق آنان به حضرت عبدالبهاء و اشتیاق‌شان به اتمام بنای مقام مبارکش.  بیت العدل اعظم عمیقاً تحت تأثیر فوران عشق و محبّت قلبی، اوج ‌‌احساسات همدلی و تعاضد‌، و استقامت بارز و عزم راسخی که در پیام‌های واصله از افراد و مؤسّسات مشهود بود، قرار گرفت.  اگرچه تحقیقات هنوز به اتمام نرسیده است امّا اطّلاعات اوّلیّه دالّ بر آن است که آتش‌سوزی نتیجۀ حادثه‌ای تأسّف‌انگیز بوده و وزش باد بر شدّت آتش افزوده، منجر به تضییع مواد و مصالح ساختمانی و انهدام قالب‌بندی و داربست‌های موقّت و تخریب قسمت‌هایی از بعضی دیوارها گردیده است.  خوشبختانه ساختارهای‌ بتونی که تکمیل شده است صدمه‌ای ندیده، و پروژه تحت پوشش بیمه می‌باشد.

علیرغم این اختلال و اتلافِ کارِ چندماهه، متصدّیان پروژه بی‌درنگ گام‌‌های لازم برای پیشبرد کار را برداشته‌اند و از اعتماد کامل بیت العدل اعظم برخوردارند.  در حالی که بررسی صدمات وارده بر قسمت‌هایی که آسیب بیشتری دیده ادامه دارد تمرکز کار ساختمان متوجّه تکمیل قسمت‌های دیگر پروژه از جمله میدان‌گاه شمالی خواهد شد.  همچنین ساختمان مرکز بازدیدکنندگان و تسهیلات مربوطه هم به زودی آغاز می‌گردد.  به علاوه در ایتالیا برش و شکل‌دهی سنگ‌های مرمر برای روکشی سقف مشبّک کماکان ادامه دارد و همچنین تولید شیشه‌های رنگی در کشور پرتغال.

اگرچه بیت العدل اعظم تاریخ مشخّصی برای اتمام این پروژه معیّن ننموده‌اند امّا در اشتیاق احبّای عزیز در سراسر عالم برای تکمیل بنای این بنیان عظیم الشّأن و محوطۀ اطراف آن و سرانجام انتقال رمس مطهّر مولای حنون به آرام‌گاه نهاییش سهیم و شریکند.

با تقدیـم تحیّات

دارالانشاء بیت العدل اعظم

رونوشت:

دارالتّبلیغ بین‌المللی
هیئت مشاورین
مشاورین ارجمند

 

پیام ۸ آوریل ۲۰۲۲

Persian (فارسی)

ترجمه‌ای از

پیام بیت ‌العدل اعظم خطاب به محافل روحانی ملّی

(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

 

__________________________________________________________________________

ارسال از طریق الکترونیکی

 

خطاب به:      محافل روحانی ملّی                                                                                                                    تاریخ: ۸ آوریل ۲۰۲۲

__________________________________________________________________________

 

امروز آتش‌سوزی عمده‌ای در محلّ بنای ساختمان مقام حضرت عبدالبهاء رخ داد.  آتش اکنون خاموش گشته و کسی مجروح نشده است.  صدمه‌ای به مکان مقدّس باغ رضوان وارد نگردیده است.

ارزیابی میزان خسارات وارده و مرمّت‌های لازم مدّتی طول خواهد کشید.  هنگامی که اطّلاعات بیشتر در این باره به دست آید، در جریان امور قرار خواهید گرفت.

اگرچه وقوع این حادثه سبب دشواری قابل توجّهی در انجام این پروژه می‌گردد، اقدامات لازم برای ترمیم خسارات و ادامۀ کارهای ساختمانی در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

بیت العدل اعظم

رونوشت:
دارالتّبلیغ بین‌المللی
هیئت‌های مشاورین قارّه‌ای
مشاورین ارجمند

پیام نوروز ۱۷۹ بدیع

Persian (فارسی)

نوروز ۱۷۹ بدیع

پیروان نیک‌پیمان و صبور حضرت رحمان در سرزمین متبرّک ایران ملاحظه نمایند

ای خواهران و برادران عزیز جان و روان،

در زمانی که این سطور را به میمنت عید نوروز و به مناسبت این روز فیروز خطاب به آن دل‌دادگان جمال جانان می‌نگاریم تا مراتب عشق و محبّت این جمع را به شما عزیزان ابلاغ نماییم، اهل بهاء در سراسر دنیا همّ خود را معطوف به تفکّر و تعمّق در مقتضیات مرحلۀ جدیدی از مجهودات‌شان نموده‌اند و با هم و با هم‌اندیشان و با خیل عظیمی از آنان که بهبود عالم را خواستارند و خیر عالمیان را خواهانند به حشر و نشر و ملاقات و تبادل تجربیّات مشغولند و در بارۀ نحوۀ مشارکت در فرایند تقلیب روحانی و ترویج رفاه جوامع خویش بر مبنای تعالیم محیی عالم در حال شور و مشورتند.  اخبار دریافت شده حاکی از استقبال بی‌سابقۀ یاران الهی و دوستان و یاوران آنان است که صف در صف در همایش‌هایی شرکت می‌نمایند که در نقاط مختلف دنیا و در سطوح متفاوت خصوصاً در سطح محلّی در حال برگزاری‌ است.  این استقبال نشان‌دهندۀ قابلیّت‌های فزایندۀ جامعۀ امر است و نیز نمایان‌گر استعداد روحانی و اشتیاق هر چه بیشتر مردم جهان برای دستیابی به یک حیات پویای روحانی و تحوّلی عمیق در روابط اجتماعی بر مبنای اصل وحدت عالم انسانی.

یک صدۀ کامل از شروع عصر تکوین که با صعود حضرت عبدالبهاء آن وجود بی‌همتا به عالم بالا آغاز گشت می‌گذرد.  رشد جامعۀ امر الله در اوّلین قرن این عصر و گسترش انوارش به دورترین نقاط جهان و اقبال مقبلین‌اش از هر قوم و ملّت و توسعۀ دایرۀ مجهوداتش و ارتقای درجۀ بینش و آگاهی پیروانش در قبال رسالت خویش حقیقتاً عقول انسانی را متحیّر و متعجّب می‌نماید که بعد از غیاب مولای حنون، بندگان حضرتش در سراسر دنیا، آن مشت ضعفا، آن شیفتگان دلبر یکتا، آن دل‌دادگان، آن سوختگان آتش هجران و در حسرتش نالان و پریشان، چگونه با عزمی خلل‌ناپذیر و فداکاری بی‌مثیل موفّق به اجرای نصایح مولای بصیر در الواح نقشۀ ملکوتی شدند و مؤیّد به تحکیم و استقرار امر حضرت پروردگار بر چنین پایه‌ای متین.  براستی تأییدات قطره‌ها را دریا نمود و ذرّه‌ها را جلوۀ آفتاب عطا کرد.

در این حماسۀ نورا سهم عاشقان جمال ابهی و فارسان دلیر حضرت کبریا در مهد مبارک امر خدا بسیار عظیم است و در آینۀ تاریخ مشهود و نام بردن موارد بی‌شمارش طبعاً در این سطور ناممکن و نامقدور.  نهری از جوهر لازم و کوهی از دفتر واجب.  مساعدت آن عزیزان به محافظه و پیشرفت امر الهی در هر مقطع از زمان تا سرحدّ امکان و به رغم هرگونه قید و حصر، لایق تحسین است و ستایش بی‌پایان و بدون شک آیندگان به شرح و تفصیل آن خواهند پرداخت.  در این برهۀ تاریخی تأمّل و تفکّر در نتایج یک قرن کوشش و تلاش یادآور بیان متقن و پرآوازۀ حضرت ولیّ عزیز امر الله است که با برشمردن دست‌آوردهای متعدّد بهائیان جهان به تأثیرات جان‌فشانی احبّای ستم‌دیده و غیور ایران اشاره می‌نمایند و با این بیان مبین، حقیقتی روحانی و سرّی از عوالم غیبی را به تصریح شرح داده می‌فرمایند:  ”… این نیست مگر از تأثیرات نافذۀ علقم جفا که چون عسل مصفّا متغمّسین بحر بلا در آن اقلیم پرابتلا سالیان دراز از دست اولو البغضآء چشیدند.“

آنچه بهائیان جهان در اثر صد سال جهد و تلاش و فداکاری و ایثار و آزمون و یادگیری کسب نموده‌اند که به ویژه در بیست و پنج سال گذشته شکل و هیئتی جدید و سازمان و نظمی بدیع به خود گرفت، آنان را برای ادای رسالت روحانی و اخلاقی بسیار رفیعی آماده ساخته که هدف اصلی‌اش آن است که قوای آسمانی عظیمه‌ای که در هویّت و جوهر امر جمال قدم برای اصلاح عالم نهفته است روز به روز به مقیاسی بیشتر به جلوه و ظهور درآید و به بنای اجتماع کمک نماید.  به اختصار، بروز این قوا به معنای تقلیب عمیق درونی و برونی است و منظور پدیدار شدن خلق و خوی رحمانی، پیدایش سلوک و رفتار شایستۀ مقام انسانی، و تجلّی وحدت و اتّفاق در سطوح گوناگون اجتماعی.  این قوای سازنده و خلّاق مروّج و مسبّب ترقّی روحانی و اخلاقی و فکری انسان‌هاست تا تمرکز بر تعلیم و تربیت مادّی و معنوی نمایند و در علم و دانش و معرفت پیشرفت کنند، نسل جوان در مقام شهروندان خردمند و باوفا مجهّز به مستلزمات خدمت به نوع بشر گردند، اقوام و قبایل و نفوس متنازع متّحد و هم‌افق شوند، اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها بر حول محور وحدت و یگانگی متّفق و هماهنگ شود و این اصل اساسی و سایر تعالیم الهی از طرق عملی در حیات جمعی ظاهر گردد، ارکان اجتماع به مدد ازدیاد تعاون و خیراندیشی و هم‌کاری و هم‌بستگی تحکیم یابد و انسجام اجتماعی تقویت شود، نفوس حکم اعضای یک عائله یابند، جوامع متعالی و مترقّی و متعهّد به وجود آید، فرهنگ اجتماع از این ترقّیات تأثیر پذیرد و آن را منعکس نموده تقویت و افزون نماید، و آن سه عامل اصلی در این اقدام جمعی، یعنی فرد، جامعه و مؤسّسات، هر یک در نفس خویش و در روابط با یکدیگر پیشرفتی شایان نمایند.  علایم ظهور این قوا حتّی در ابتدایی‌ترین اقداماتی که با الهام از تعالیم الهی انجام می‌گردد موجود است امّا در آن نقاط، اعمّ از دهکده‌ها در مناطق روستایی تا محلّه‌ها در شهرهای بزرگ، که مشروع روحانی مراتب برتر پیشرفت را طی نموده و جمع کثیری از نفوس با ندای امر الله برای بنای اجتماع بر اساس تعالیم پروردگار هم‌صدا و هم‌آوا شده‌اند، اکنون حقیقتی است کاملاً آشکار و تأثیراتش بس پدیدار.  در پیام اخیر این جمع مورّخ ٣٠ دسامبر ٢٠٢١، فرایند یادگیری بهائیان جهان در این مسیر و انسجام حوزه‌های عمل جامعۀ اسم اعظم به تفصیل تشریح گشته و ملاحظه نموده‌اید که مرحلۀ جدید مجهودات پیروان حضرت بهاءالله در یک ربع قرن در سراسر دنیا معطوف به یادگیری در بارۀ ظهور این قوای روحانی است و بروز و شکوفایی آثارش در نقاط مختلف عالم.

یکی از مهم‌ترین ترقّیات جامعۀ امر مبارک در سالیان پایانی قرن اوّل عصر تکوین در بی‌شمار نقاط گیتی اینکه پویایی جوانان جامعه و فعّالیّت‌شان نه تنها در تحصیل کمالات و آماده نمودن خویش و ارائۀ خدمات به اجتماع نمایان بوده است بلکه گسترش بسیار چشمگیر ابعاد قیام عاشقانۀ آنان در مقام مشوّق و محرّک، همراه و رهنما، و هادی و حامی سایر افراد جامعه نیز به درجه‌ای رسیده که در اکثر ممالک جهان نسل جوان اکنون در صفّ مقدّم جامعه هم‌گام با دیگران حرکت می‌نمایند و مسئولیّت‌های بیش از پیش بر عهده دارند.  مشاهدۀ این قیام عاشقانه و بروز این شایستگی فزاینده، این جمع را بر آن داشت تا مشارکت آنان‌ را در انتخابات بهائی در سنّ کمتر ممکن نماید.  در حالی ‌که مکتب مادّی‌گرایی در جوامع بشری اعمّ از غربی و شرقی فراتر از هر زمان دیگری نفوس را به تلاش برای دستیابی به خواسته‌های فریبنده و گذرا مشغول و سرگرم می‌دارد، به درستی تابندگی و درخشندگی جوانان بهائی در سالیان اخیر مصداق این بیان جمال مبارک شده است که می‌فرمایند:  ”طوبی از برای نفسی که در اوّل جوانی و ریعان شباب بر خدمت امر مالک مبدأ و مآب قیام نماید و بحبّش مزیّن شود ظهور این فضل اعظم از خلق سموات و ارض است.“

در این زمینه، نگریستن به جوانان عزیز بهائی در خطّۀ مبارک ایران سبب مباهات این مشتاقان می‌گردد.  روحیّۀ استقامت آن عزیزان و تمسّک‌شان به رسالت روحانی خود در مسیر خدمت به وطن مقدّس و مردمانش، علیرغم بی‌رحمی‌های بی‌شمار و بی‌عدالتی‌های بی‌حساب، آنان را سرمشق و الگویی برای جمیع جوانان عالم بهائی نموده است چرا که در میدان عشق و وفای جمال قدم جولان نمودند، هم در کسب خصایل روحانی و تحصیل دانش و بینش کوشا ماندند و هم در ادای مسئولیّت‌ معنوی خویش ساعی شدند.  جوانان دلاور مهد امر الله باید بدانند که فخر عالم بهائی‌اند و مقصد والایی را که حضرت مولی ‌الوری برایشان منظور داشته‌اند به دل و خاطر بسپرند:  ”عبدالبهآء منتظر آنست که هر یک بیشۀ کمالات را شیر ژیان شوید و صحرای فضائل را نافۀ مشکبار باشید.“

حال ای دوستان باوفا و دیرین جمال ابهی، هنگامی که دنیا منقلب است و نظمش متزلزل و مردمانش در بیم و هراس و در معرض خطرات و مشکلات و قلب هر انسان باوجدان دردآگین و سوزناک، هنگامی که عالم بهائی در قبال وضعیّت جهان و جهانیان متعهّد است تا رسالت روحانی و اجتماعی خود را بار دیگر به حدّ اکمل ادا کند و به ترویج فرهنگ صلح و وحدت و سازش و سلام در جمیع آفاق پردازد، مطمئنّیم که آن یاران حضرت یزدان نیز کمر همّت برمی‌بندند تا هر چه بیشتر در مسیر خدمت کوشا ‌گردند و با همکاری با دیگر نفوس خیرخواه، مصمّم به کمک به اجتماع در وطن مقدّس شوند، حلقۀ الفت بگسترند و دایرۀ وحدت بگشایند، در اجرای تعالیم و آموزه‌های پروردگار برای بهبود عالم تلاش کنند و تجربیّات و یادگیری‌هایی را که در این مسیر کسب نموده و می‌نمایند در فضای مناسب با هم‌وطنان نیک‌خواه در میان گذارند، در گفتمان‌های مفید و متنوّع اجتماع مشارکت بیشتر نمایند و با الهام از تعالیم الهی و با اتّکا به تجارب جامعۀ خویش عملی بودن ابعاد مختلف اصول صلح و عدالت را در این عصر مشعشع نمایان کنند، به رفتار و کردار گواه نصایح حضرت پروردگار شوند و به عمل خادم عالم انسانی، توجّه مخصوص به فرهنگ جامعۀ خود نمایند تا تعالیم الهی در حیات فردی و جمعی‌ آنان هر چه بیشتر جلوه نماید و قابلیّت‌ها بیش از پیش شکوفا گردد.  آنچه تحسین این مشتاقان را برمی‌انگیزد این است که یاران آن سامان با وجود انواع محدودیّت‌ها به وظایف روحانی خویش واقفند و تا حدّ امکان سعی در این داشته و دارند که از آموخته‌ها و یادگیری‌های خواهران و برادران روحانی خود در سراسر جهان بهره و نصیب ‌برند.

زینت‌بخش ختام این کلام را بیانی است از حضرت عبدالبهاء که شعلۀ مثل اعلایش در سالی که گذشت در هر دم و آن در قلوب و افکار و اعمال اهل بهاء تابان و فروزان بود.  نطق کوتاهی که در آخرین ساعات سفر پرثمر آن طلعت نورا به خطّۀ امریکا در جمعی از پیروان حضرت کبریا ایراد شد با کلمات ذیل پایان یافت.  ملاحظه نمایید که مرکز میثاق با چه بیانی شیوا اهداف ابدی بهائیان را تعریف فرموده‌اند و وظایف سرمدی مؤمنین را چون شهد چکیده خلاصه نموده‌اند:

باری جمیع فکر شما این باشد که قلوب را مسرور کنید زنهار زنهار قلبی را مکدّر کنید و هر یک از شما باید بقدر امکان بعالم انسانی خدمت کند سبب تسلّی خاطر هر محزونی باشد و هر ناتوانی را معاونت نماید هر فقیری را معین باشد هر بیماری را پرستار باشد هر ذلیلی را سبب عزّت باشد هر خائفی را سبب امنیّت باشد مختصر این است هر یک از شما باید مانند چراغی باشد و انوار فضائل انسانی از او ساطع باشد امین باشد صادق باشد مهربان باشد عفیف باشد عصمت داشته باشد نورانی باشد روحانی باشد ربّانی باشد ملکوتی باشد الهی باشد بهائی باشد.

ای یاران مهربان، فرارسیدن سال نو را به شما عزیزان جان و جمیع مردمان پاک‌دل ایران تبریک می‌گوییم و در اعتاب مقدّسه برای همگان پیوسته به دعا و استدعا مشغولیم که ستیزه‌ها و منازعات پایان یابد و انوار صلح و آشتی بتابد و سراپردۀ یگانگی در قطب آفاق افراخته گردد.

[امضا:  بیت العدل اعظم]

صفحه‌ها